Ile wydać na stronę internetową? Dlaczego konkurencja zarabia 100 tysięcy a ja nic?

Ile wydać na stronę internetową?

Milion złotych ze strony? Możliwe! 1 złoty także. Jak to mówia, Twój cyrk… itd.

W dzisiejszym artykule poruszę ważną kwestie, która często pojawia się w rozmowach z klientami. Skupie się na omówieniu profesjonalnych stron internetowych, czyli na tym jak powinna wyglądać taka strona, w której kierujemy się dobrem zarówno właściciela strony, jak i klienta, który tę stronę odwiedza. Zobrazuje także efekt skali, tzn tego, jak strona dla tej samej firmy, zrobiona w inny sposób, może spowodować że zarobimy 10 tysięcy czy 100 stysięcy, lub inna strona zamiast 180 tysięcy może zarobić niecały milion.

Zrozumienie

Przede wszystkim, zadajmy sobie pytanie, czego oczekujemy od naszej strony? Czy jest to główne źródło pozyskiwania klientów, czy dodatkowe. Jest to istotne zagadadnienie, ponieważ odpowiadając sobie na nie, zrozumiemy jak ważne jest dla nas pozyskanie klienta z internetu i jakie zasoby możemy czy też powinniśmy w to zaangażowac.

Podam prosty przykład, samochód, ponieważ tak jak stronę, w zasadzie każda firma go posiada. Posiadając biznes stacjonarny, który odwiedza klient, możesz się obejść bez samochodu, chociaż jest to w pewnym sensie uciążliwe, ale wykonalne. Natomiast, jeśli jesteś piekarnią, która większość pieczywa sprzedaje rozwożąc go po sklepach, samochód dla Ciebie, to być albo nie być. Tak samo jest ze stroną, jednym sluży jako wizytówka, a inni dzięki niej czerpią profity.

Zlecanie projektu

Częstym niezrozumieniem podczas zlecania projektu jest fakt, że nie zdajemy sobie sprawy z tego jaki potencjał może mieć nasza strona internetowa. To powoduje sytuacje, gdzie bez wahania wydajemy pieniądze na kasy fiskalne, sprzęty, narzędzia, maszyny czy gadżety, a chcemy zaoszczędzić na pozyskaniu klienta. To jest to, co często da się usłyszeć, „wydałem już tyle pieniędzy, to teraz zaoszczędze na stronie”.

Więc aby zaoszczędzić często zatrudniamy znajomego, czy może kogoś z rodziny, lub sami robimy taką stronę. Oczywiście nie ma w tym nic dziwnego, jeśli ten ktoś jest profesjonalistą. Jednak zadajmy sobie pytanie, czy ta osoba zna się na sprzedaży, zarządzaniu, tworzeniu, grafice, pozycjonowaniu, psychologii itp… Jeśli nie, to mamy odpowiedź czego możemy się spodziewać.

W tym miejscu postarajmy się zrozumieć bardzo ważną rzecz. Może wydaliśmy 100 tysięcy na otwarcie naszej firmy lub 2 miliony złotych na zbudowanie kliniki, restauracji czy czegoś innego, która bez klienta nie ruszy do przodu. I co robimy w tym momencie? W czasach gdzie klient znajduje nas przez internet? Postanawiamy zaoszczędzić. Jednak tutaj rozumiem z czego wynika ten fakt. Sporo osób nie wie, że jest różnica między stroną za 2 tysiące czy 20 tysięcy. Że, przykładowo ta klinika, którą właśnie otwieramy, ma 20 działów i każdy dział potrzebuje osobnej reklamy w 20 różnych kategoriach.

Jednak jakkolwiek by podchodzić do biznesu, trzeba postawić sprawę jasno. Oszczędność na stronie to oszczędność na wizerunku oraz na reklamie, tak jakbyśmy na spotkanie z klientem ubrali brudną koszule czy podarte spodnie i dodatkowo chowali ulotki i wizytówki przed klientem, aby nas przypadkiem nie dostrzegł. Podchodzimy do sytuacji odwrotnie niż wymaga tego sytuacja, tzn nie dbamy o to czy i w jaki sposób klient nas znajdzie. Czyli w zasadzie wprowadzamy nieporządek w logiczną kolej działania naszego interesu. W czasach gdzie internet staje się głównym źródłem docierania do potencjalnego klienta, my wybieramy właśnie ten najważniejszy aspekt i postanawiamy na nim oszczędzić. Czyli w tłumaczeniu, stawiamy na nie docieranie do klienta. Potem dziwimy się, że internet nie działa, chociaż rozwój konkurencji, obrazuje zupełnie coś innego.

Oczywiście dla przeciętnego klienta, osoby, która nie ma większego pojęcia o projektowaniu stron, nie jest rzeczą oczywistą, co tak naprawde jest ważne. Więc często sugeruje się tylko i wyłącznie ceną. Jednak pytanie jakie powinniśmy zadać na początku firmie której zlecamy zrobienie strony, to pytanie o to z kim mamy do czynienia. Dlaczego?

Strony internetowe to biznes

Tak, strony internetowe to biznes, który nie rózni się niczym od firm działających fizycznie. Tak jak w realnym świecie, potrzebujesz dobrej lokalizacji, ładnego lokalu, dobrego sprzedawcy czy reklamy, tego samego potrzebujesz w internecie. Dodatkowo to internet staje się kołem napędowym pozyskiwania klientów. Czyli, możesz mieć wspaniałe produkty czy usługi, ale jeśli nikt się o tym nie dowie, to nie będziesz mieć z tego pożytku.

Tak jak w każdym zdrowym biznesie, Twoim celem powinno być jak najlepsze przedstawienie swojej firmy oraz oferty i przystosowania jej do potrzeb klienta. Zadowolony klient, który czuje się zrozumiany, nie ma zbyt wielkiej ochoty ryzykowania szukając u konkurencji.

Potencjał internetu i efekt skali

Następnym ważnym aspektem jest poznanie potencjału internetu. Posłuże się tutaj przykładem z dwóch różnych rozmiarów firm. Pierwszym niech będzie mały lokalny biznes, np pomoc drogowa w średniej wielkości miejscowości:

Załóżmy, że postanowiliśmy zrobić tanią stronę, wydaliśmy tysiąc złotych i strona jest słabo lub wcale nie pozycjonowana. Zakładamy, że pozyskuje jednego klienta na 3 dni, co daje 10 klientów na miesiąc (na kliencie uzyskujemy przykładowo 100zł przychodu). Tym sposobem nasz miesięczny przychód to tysiąc złotych a roczny 12 tysięcy. Czyli za wydany tysiąc złotych, kupiliśmy 12 tysięcy złotych przychodu.

Natomiast drugi wersja, to dobrze wypozycjonowana strona pomocy drogowej  dająca nam przykładowo 3-5 klientów dziennie. Czyli w skali miesiąca jest to około 90-150 klientów, ponad 10 tysięcy złotych miesięcznego przychodu, a w skali roku 120 tysięcy złotych. Załóżmy, że wydaliśmy na tę stronę łącznie z pozycjonowaniem 4-10 tysięcy złotych. Czyli można powiedzieć, że za 4-10 tysięcy kupiliśmy przychód 120 tysięcy  złotych w skali roku.

Jak łatwo zauważyc róznica jest kolosalna, pozorna oszczędność kilku tysięcy złotych na projekcie, uszczupla nasz przychód o ponad 100 tysięcy w skali roku.

Teraz podam jeszcze przykład większej strony. Załóżmy, że jesteśmy producentem w  dość popularnej w naszym kraju branży okienniczej:

Zakładamy stronę, która pozyskuje nam dziennie sprzedaż pięciu okien. W skali miesiąca sprzedajemy 150 okien a w skali roku 1800 okien. Powiedzmy, że wydaliśmy na tę stronę 15 tysięcy złotych plus kolejne 35 tysięcy na pozycjonowanie czy też reklamę, w sumie 50 tysięcy w skali roku. Załóżmy, że zysk ze sprzedaży 1800 okien to 100 złotych na każdej sztuce, co daje nam 180 tysięcy zysku za okna przy wydatku 50 tysięcy na stronę i pozycjonowanie. Czyli zostaje nam 130 tysiecy po odliczeniu kosztów strony i reklamy w internecie.

Jednak teraz wyobraźmy sobie, że stawiamy na jakość i budujemy dział internetowy czy też korzystamy z profesjonalnej usługi do zrobienia stron, tak aby podbić naszą branże. Załóżmy, że dzięki tym zmianon, sprzedajemy już 5 razy tyle okien. Nawet jeśli przyjdzie nam wydać na pracowników działu internetowego, reklamę czy też firme zewnętrzną 300 tysięcy złotych w skali roku, to dzięki temu uzyskujemy już 900 tysięcy złotych zysku, po odliczeniu kosztów strony zostaje nam 600 tysięcy.

Oczywiście można by dalej brnąć w większy rozwój i skale milionów, jednak to tylko przykłady. Do każdego klienta podchodzi się indywidualnie.

Powyższe zarobki służą tylko dla zobrazowania efektu skali. Są to przykłady, które nie koniecznie dadzą taki efekt w wyżej wymienionych branżach. Im większa konkurencja w danej branży, tym większe wydatki a mniejszy zysk. Można też zainwestować sporo pieniędzy i je stracić, nie sprzedając nic. Dlatego, potrzebne jest zrozumiałe i mądre podejście.

Szukajmy doświadczenia

Oczywiście, dobra strona nie jest tylko i wyłącznie uzależniona od wydanych pieniędzy. Może gdzieś się uda zrobić tanio i dobrze, można też wydać dużo i nie uzyskać tego czego się potrzebuje. Jednak wydaje mi się, że w obecnych czasach, większość ludzi z doświadczeniem, zwłaszcza w branży technologiczno-internetowej ceni swoje zarobki, stąd założenie, że jeśli chcemy mieć dobrze zrobioną stronę, to podejdźmy do tego, jak do biznesu.

Więc jeśli inwestujemy to inwestujemy w jakość i doświadczenie by uzyskać z tego profity. Wkońcu to od osób, które stworzą nasz projekt a później od tych, którzy będą go prowadzić, zależy powodzenie naszego przedsięwzięcia.

Podsumowanie

Na koniec dodam, że celem tego artykułu jest uświadomienie, że strony internetowe to biznes, w który tak w jak fizycznym świecie wplątana jest sprzedaż, technologia i psychologia.

Odpowiedź na pytanie z początku jest dość banalna i prosta. Wydajmy tyle ile jest potrzebne, aby uzyskać to czego oczekujemy. Pamiętajmy o tym, że tak jak my potraktujemy naszą firmę i klienta, tak oni potraktują nas.